08 jaanuar 2011

Manifest

See lugu saab alguse poliitikast.
Täna ilmus uudis selle kohta, et rohelised ühes "vabatmeestega" on allkirjastanud nn elurikkuse manifesti. Tegelikult on manifesti hästikirjutatud teksti autor Kaarel Tarand, kes ei kuulu roheliste erakonda. Aga asja taga on rohelised, kes esmakordselt meie valimiste ajaloos on andnud võimaluse oma erakonna nimekirjas kandideerida Riigikogu valimistel nn vabatmeestel, ehk sõltumatutel kandidaatidel, kes erakonda ei kuulu. Uudises on otsitud veidi ka mingit seost kunagise "40 kirjaga" aga ma ei usu, et seda tegelikult otsima peaks. Nagu ikka pritsivad kommentaatorid uudise peale suure kaarega sappi ja s...a, ilma et nad ilmselt vähegi tunneks inimesi, kes manifestile allkirja andsid ning nende motiive.

Ka mina andsin oma allkirja nende enam kui 40 hulgas ja tahan selgitada ka et miks. Sest minu jaoks ei asu manifest täiega valimiste kontekstis, nagu see paljudele paistab. Ei ole nii, et need kes manifestile alla kirjutasid, otsustasid valimistel kandideerida (ehkki mitmed ilmselgelt tegid ka seda). Ka minule esitati kutse valimistel kandideerimiseks, kuid manifestile allakirjutamisega ei andnud ma selleks veel nõusolekut. Minu jaoks oli selline ettepanek väga üllatav aga ma siiski läksin eilsele kokkusaamisele .. paljus vist huvi pärast - et kes ja mida seal asjast räägib. Mh avastasin end ootamatult väärikast seltskonnast, nagu allakirjutanute nimedest näha on.

Tõsi, kohapeal peamiselt vist roheliste suust kuuldud jutt sellest, kuidas praegune poliitiline elukorraldus kaldub autoritaarsuse suunas, ei kõlanud minu jaoks millegipärast väga veenvalt aga ma tunnistan et ma olen poliitikas ka võhik. Ma olen igasugu organisatsiooniliste kuritarvituste ja leebete manipulatsioonivõtetega suht palju kokku puutunud, nii et ka süümepiinadele apelleerimine (et kui juba räägite mis peab teisiti olema, siis peaksite ka kandideerima ehk vastutuse võtma) ei mõjunud just väga sümpaatselt. Pealegi - on ju selge, et kui tegemist on roheliste erakonna nimekirjaga, siis isegi kui rohelised ja "vabad" reastatakse seal kasvõi vaheldumisi ei võimalda praegune valimisseadus lõppvalikut teha mitte saadud häälte, vaid just enne reastatud nimekirja järgi. Kas eespool asuvad ning vähem hääli saanud rohelised oleksid valmis oma koha loovutama tagapool asuvatele, kuid rohkem hääli saanud "vabadele"? Võibolla oleks, aga seda ei saa ühegi leppega garanteerida.

Aga see selleks, need polnudki teab mis olulised asjad. Iseenesest on mu arust "vabade" osavõtt väga õige ja vajalik samm ja rohelisi tuleks tunnustada, mitte tänitada (eks ta võib pisut hirmu mõnedele tekitada, ma saan aru). Muidugi on siin omad ohud. Riiki võiksid juhtida ikkagi inimesed, kes omavad teatud pädevust. Kui "vabatmees" on olnud ikka seni nii vaba, et väga ettekujutust ei oma riigi juhtimiseks vajalikest asjadest, siis vabandust .. ma parem ei tahaks sellist veidi peibutuspardihäälset siiski parlamenti. Olgu ta siis parem juba mõne erakonna sõdur - seal vähemalt ütleb keegi ette, kuidas hääletada. Pealegi - mida see "vaba" oma ühe häälega peale hakkab? Teine asi on see, kui too "vabatmees" on tõesti tuntud ja kaalukas. Siis on tal piltlikult 2, 5 või 10 häält. Nii et minu arvamus on - kui juba "vabu" nimekirja võtta, siis sellel kõigel on mõtet ainult siis, kui neil inimestel on ühiskonnas ja valijate hulgas tõesti suur (ikka väga suur) kaal. Ja mitte ainult valijate, ka poliitikute hulgas. Siis on neil ka reaalne võimalus valituks saada ning ka olulisi otsuseid mõjutada. Siis ehk ei "sööda neid ära". Nii et minu osalemine oleks igal juhul mõttetu. Millega ma ei taha kaugeltki seada kahtluse alla teiste osalust.

Aga manifest on pisut midagi muud. Vähemalt minu silmis. Kui ma seda esimest korda lugesin, siis ilmselt nagu paljud teisedki, natuke muigasin selle huntide ja siilide jutu peale. Võibolla nii see oligi mõeldud. Selge on see, et jutt ise on ju õige. Mitmekesisus ongi oluline. Maailm muutubki liialt ühetaoliseks. Ja see on tõesti ohtlik. Kasvõi kriiside üleelamisel - ühetaolisus kannatab kindlasti rohkem, kui mitmekesisus. Aga minu jaoks tähendab see mitmekesisus enamast, kui manifesti keskosas põgusalt nimetatud riigikogu teema. Muus osas räägib manifest just mitmekesisusest laiemas mõttes. Võibolla on mitmekesisusega vastuolus ka see, kui arvame, et kui tahame midagi tõeliselt ära teha, siis saab seda teha ainult Riigikogus või linnavolikogus? Muidugi saab seal väga palju ära teha ja minu arust on nõme see, et aina enam tundub nagu valimiskandidaadid astuksid mingisse häbiposti, kus võidab see, kes rohkem mädamune üle elab. Poliitikute demoniseerimine on primitiivne. Aga ehk pole väga mitmekesisust soosiv ka poliitika ainsaks ärategemise teeks pidamine?

Mu arust tähendab mitmekesisus just seda, et ühiskonnas toimib ka "kolmas tee". Olgu see siis ärisektor või puhtjuhuslikult nimelises kokkulangevuses "kolmas sektor" ehk vabasektor. Mitte kõik ei sõltu seadustest, palju sõltub ka kohalikust elujõulisusest. Tore, kui meil on pädevaid inimesi Riigikogus aga tore on, kui neid on ka kohapeal asju ellu viimas. See oli mu jaoks manifesti sõnum - laske asjadel minna nagu nad lähevad, mitmekesiselt, ettemääramatult, etteütlemata-et-kuidas, nii nagu vabad inimesed ise tahavad lasta neil minna. Mitmekesisus kujuneb paljuski just ... metsas, nagu manifest ütleb, eks! Pisut metsikutes oludes. Pisut ... ma julgeks öelda anarhiamaigulises julguses. Nõuab omajalgu julgust lubada areneda mõtetel, liikumistel, initsiatiividel, mis ei ole surutuvad mingisse institutsioneeritud raami. Nii et las ka see mittepoliitiline osa ühiskonna mitmekesisusest jääb alles. Ja ilma süümepiinadeta, justnagu seal ei juleta võtta vastutust. Vägagi võetakse.
Lihtsalt öeldes: minu jaoks tähendas manifestile alla kirjutamine paljuski vabaühiskonna toetamist, kus poliitika pole ainus tee. Ja seejuures sallivust. Mõlemapidist. Natuke on sellest saanud juba varem kirjutada siin: http://weissenstein.blogspot.com/2010/11/ei-asi-pole-valimistes.html

Nii et -  ma loodan manifesti palju laiemale mõjule, kui ainult Riigikogu valimised või mõju poliitilises elukorralduses. Samas ma soovin siiralt edu rohelistele ja vabatmeestele - see on hea algatus, olge tugevad et see ka hästi ellu viia!

1 kommentaar:

Jan ütles ...

Arvamus meie poliitika kohta Allar Jõks´ilt:
http://www.prison.planet.ee/uudised/2010/05/10/Allar-Joks--Eestit-ei-saa-loovutada-poliitikutele


Kas me oleme valmis looma uue vaba riigi ja vastutama?

Postita kommentaar