
Nii ja kuidas siis sellist asja Paides tähistada? Mida positiivset me leiame selle sündmusega seoses linnast, kus leidis aset kõik negatiivne. Seda juhul, kui me end muidugi orduga ei samasta. Eestlaste seisukohalt oli tegu meie juhtide absoluutselt õigusvastase ja julma mõrvaga. Seni oleme sel päeval pidanud pidu ja valinud libakuningaid. On see piisavalt väärikas ja kohane? Muidugi ei pea igasse asjasse ülitõsiselt suhtuma, miks pidu keelata?, võiks küsida. Kuid sama hästi võiks küsida, miks pidada seda just sel moel just sellisel päeval? Kas me peame eneseväärikuse puudumist niivõrd loomulikuks asjaks?
Päris keeruline on see asi mu arust. EW aegu oli igatahes kombeks teha teisiti. Tehti üks tõrvikutega rongkäik kultuurimaja juurest Vallimäele ja peeti seal (oletan, et rahvuslikult sütitav) kõne. Väga pühalik, rohkem nagu mälestamisteenistus. Kuid võttes arvesse tolleaegset vapslikku sümpaatiat nimetatud sündmuse suhtes, ei kipuks ma väga kopeerima.
Jah, me võiks teha näiteks ilusa või võimsa kontserdi ja asjaliku, kõrgetasemelise Jüriöö teemalise ajalookonverentsi, väga kena oleks ja tegelikult peakski nii tegema. Ja muid samalaadseid, vähem palaganlikke ja sisult kvaliteetsemaid, kuid siiski mitte liialt rahvuslik-pühalikke üritusi. Naljaga pooleks: ka seekord võiks üks saksa nimega organisatsioon (kelle nime ka selle blogi päisest võib leida) kutsuda Paidesse jüripäevaga seoses neli eestlaste ... seekord tippajaloolast näiteks. Seekord jääksid nad ilmselt siiski ellu. Mine tea: võibolla ajaski söakaid ja pisut kärsituid ordurüütleid närvi see, et kohalekutsutud eestlased ei osanud nõuetekohaselt formuleerida käimalükatud tapatalgute kontseptsiooni?
Aga tõsiselt: mis siiski oleks kogu selle asja mingigi sõnum või mõte? Just Jüriööga ja just Paidega seoses? Taaskord eeldades, et me ei aseta end ordu kingadesse.
Mul ei tule ühtegi head ideed kuidagi pähe. Äkki keegi aitab?
Või äkki ei peakski me seda siin välja mõtlema, vaid jätmagi selle näiteks ... tollesama konverentsi teemaks, kus kadunud nelja kuninga missiooni jätkuks võiks seekord nood neli ajaloolast meile vähemalt üritada seda asja selgeks teha?
2 kommentaari:
Päris huvitav :) Mul on ka plaan miski hetk jüriöö ülestõusu teemas kaevama hakata, täpsemalt küll selle ülestõusu Kanavere lahingu osas, sest Kanavere, kus väidetavalt tapeti rabalahingus 1800 eestlast, on Kirivalla naaberküla :) Rabasaartel pidid olema tänaseni nimed "Suur ja Väike Surmavõhmas", "Putkemägi" (põgenemise mägi).
Väga põnev, kas Kanaveres seni pole miskit mälestusmärgi moodi asja selleks puhuks üles pandud?
Meenub üks suurem eestlaste sõjaline organiseerumine ka Liivi sõja aegadest, mil 1570. aastaks olid eestlased kokku pannud kroonikakirjutajate (oleksin äärepealt kirjutanud kroonikute aga see kõlab ju veidi naljakalt :)) sõnul umbes 1000-mehelise väe, kes võttis venelastelt tagasi vara, mida nood olid Eesti küladest röövinud. Meestel läks väga hästi kuni selleni, kui nad Valgjõe ääres Moe ehk Mudise kandis puruks löödi.
Aga tagasi Jüriöö juurde. Panin Weissensteini lehele üles ka ühe uue artikli sellest teemast. Seekord 1925. a loo "Paide Elust", mis küll peamiselt J. Luiga omaaegselt raamatul põhineb.
Sealt leiab vist veidi vastuseid neile küsimustele, mida ise siin küsisin. Kohati päris mõtlemapanevaid asju, ehkki paiguti ka veidi naiivseid. Huvitav, kas artikkel on ka selles osas prohvetlik: "Meie oleme nähtawasti walmis ennem jälle kord mingisugusele Paide konwerentsile ilmuma ..." :D
Postita kommentaar