13 veebruar 2009

Wiisaastak

Weissensteini aktiivne tegevus sai alguse 2004 alguses. Nüüdseks on sellest 5 aastat. Kui vaadata 5 aastat tagasi W veebi üles pandud eesmärke, siis need olid sellised:
  • Weissensteini veebi loomine ja sellel Paide linna ajalugu kajastava materjali avaldamine, samuti jooksvalt Paide kultuuriuudiste edastamine
  • Paide ajaloo-alaste materjalide kogumine ja nende tutvustamine, huvi tekitamine Paide ajaloo ja ajalooliste hoonete vastu
  • Paide vanalinna väärtustamine ja vanalinna ala visiooni arendamine
  • Vana-Paide puumajade ja muude ajalooliste hoonete korrashoiule kaasaitamine
Need eesmärgid on täidetud, W tegevusaruannetest saab tehtust üsna üldise pildi. Ma usun, et selle kõige juures on järgitud ka tegevuspõhimõtteid, mis alulviidatud lehel olid samuti 5 aastat tagasi seatud:
  • kodanikualgatus ehk projektide ja ideede teostamine võimalikult paljude praeguste ja endiste linnakodanike koostöö kaudu
  • tegevus avalikes huvides ehk hoidumine eelkõige ärilistest huvidest, tegevuse eesmärk on tuua kasu linnale kui tervikule mitte mõnedele üksikisikutele
  • heategevus ehk osalemine ühistegevuses tasu eeldamata ja ühistegevust omahuvides kasutamata
  • apoliitilisus ehk poliitiliste erakondade mõjuväljast hoidumine, eesmärgiks on edendada kohalikke linnahuve mitte üldisi üleriiklikke erakondlikke huve
  • avatus ehk ühendus on avatud uutele liikmetele, tingimuseks ei ole rahaline vaid mistahes entusiastlik osalemine ühenduse eesmärkide teostamiseks
Tööde tegemine tasuta ning hoidumine poliitikast on asjad, milles kaheldi kõrval alguses enim, kuid neist asjust on sellegipoolest kinni peetud. Üks asi tõepoolest pole just väga hästi käivitunud, so teiste linnakodanike kaasamine W otsesesse tegevusse, aga teatud põhjustel ei ole ma ka ise seda eesmärki väga taga ajanud. Selleks oleks vaja mingite teiste omadustega inimest ilmselt.

Ma tegelikult usun üsna palju seda viisaastakute asja. See on mingi kummaline periood, mil asjad hakkavad ammenduma ja uusi suundi võtma. Võibolla sel põhjusel ei osanudki me 5 aastat tagasi ka kaugemaid sihte seada. Igatahes on praegu see ammendumise aeg täis saanud. Paljud asjad on käima läinud, kogu see vanalinna temaatika ei olnud tegelikult enne W tegevust üldse mingi tõsiseltvõetav teema Paides, eriti mitte PLV tasemel, kuid nüüd sellest enam naljalt mööda ei minda. Vanalinn pole W omand ega erahuvi. Seda on tehtud avalikes, üldistes huvides ehkki vahel on hakanud tekkima tunne, justkui oodataks, et ma peaksingi sellise asjaga tegelema (asjaga, mis suuresti on tegelikult PLV töö). Kui nüüd W lõpetaks, siis praegu leiduks juba kindlasti paljusid, kes jätkaks. Eriti nüüd, enne valimisi ...

Aga jah, see ring on täis saanud. Tänud kõigile, kellega koostöö kenasti sujus! Näis, mis W veebist saab. Päevapealt nagunii kõik otsa ei saa, 26. veebruaril näiteks on kavas veel üks Raekoja ajalooõhtu. Seekord räägib Valdo Praust vanadest maanteedest ning Aldo Tamm oma perekonnaloost seoses raekoja hoonega. Esinevad ka seekord Muusikakooli õpilased. Märtsis on ka üks väike ettekanne Paide Raekojas toimuval Eesti Giidide päeval, koos minu kui mittegiidi tõenäoliselt üsna hädise giididebüüdiga professionaalsete giidide ees Paide vanalinnas. Ja aprilliga lõpeb ka töö Paide SRIKis. Mõni raamatuidee on veel õhus aga nende asjadega kiiret pole.

Selline on olnud W panus Paide vanalinna. Paljude arust pisut liiga kuiv aga ausalt öeldes polegi ma muud tahtnud, mingi eriline rahva- ega naljamees ei tahakski olla. Ma ise olen saanud selle, mille tahtsin - oma huvi enda elukoha ajaloo vastu suuresti rahuldatud. Jäänud on kindlasti veel miljon detaili aga küll need juba ise paika tilguvad. Väga süüdi ei tunne end ka enam nende vanade armsate puumajade vahel jalutades. Võibolla ongi väärikas vananemine ja väljasuremine Paide vanalinna saatus? Võibolla pole ka aga vähemalt on nüüd mõlemad teed avatud. Natuke närib see asjade poolelijätmise tunne aga samas ... millal nad üldse valmis saavad? Ja kui kaua peab neid (aina suuremaks paisuvaid) asju ajama oma põhitöö ja pere kõrvalt lihtsalt heast tahtest? Eriti kui kõik hakkab toreda hobi asemel ajapikku võtma töö piirjooni. Nii et piir tuleb nagunii kuhugi tõmmata ja mulle tundub, et praegu on selleks õige aeg. On palju muud toredat, millega saab jätkata :)

Jõudu Paide vanalinnaga jätkamisest aga teile kõigile teistele, kel selleks head tahet ja aitäh veelkord kõigile, kellega saanud koos tegutseda!

9 kommentaari:

Juhan ütles ...

Väga tähtis on õigel ajal lõpetada, eriti, kui asi iseenesest juba oma elu elab. Oled W rida nii hästi ajanud, et pole vaja edasi delegeeridagi - vanalinna väärtustamine tundub ilmselt paljude meelest loomulik olema ning järgijaid jagub. Veidi imelik tundub Paide puhul tõesti see, et pole kaasajastatud infotahvlit püsti saadud, ei raekoja ette, ei linna väravatesse - siinkohal võib linnale ülalt alla vaadata näiteks Vodja mõis või Kõu küla Harjumaal. Aga eks need asjad ka parane, kui linn peab oma ajaloolise ja tänapäevase näoga lõpuks ise teglema hakkama - kui taandub patuoinas, kelle kraesse seni kõik jama on saadud lükata.

P.S. Vanade asjade lõpetamine annab võimaluse uute ning paremate alguseks!

Komitee ütles ...

oihh,….Kui Arno kooli jõudis olid tunnid juba läbi….
Aga kui on vajadus peab teenima:)(kui laps nutab, tuleb teda aidata)
Vanalinna saatus? Kõigel materjaalsel on algus ja lõpp.
Peale entusiasmi saabub tüdimus ja edasi me peame oma „patareisi“ laadima, vastasel juhul me põleme läbi ja taastumine võtab väga pikka aega (hea ja halva aja vahe on ju meie meelte seisund, mitte miski muu)
Weissensteini(Rainer Sinu) töö uurimisel,teavitamisel, ignorantsuse, võhiklikkusega jms. võitlemisel Paide (vana)linnas on väga(liiga) mahukas töö. Ma pigem julgustaksin Sind võtma aeg maha. Jahh ka kapitaalselt.
Ma arvan, et siiski, et Weissensteini, SRIK-i teekond oleks ka edaspidi tore….õnn on teekond mitte sihtkoht.
Sa oled väga, väga tubli. Väga.

Rainer ütles ...

Tänan heade sõnade eest. Teha on veel kindlasti palju, ses mõttes pole midagi veel "valmis" saanud. Mõned väiksemad eesmärgid on siiani saavutamata (Vallimäe "salongi" taastamine näiteks - algusaegade idealistlik unistus, mis praktikas ilmselt käima ei saaks minna ja muudki, palju tõsisemad projektid) aga jah, et W mõte ei hajuks, on vaja (hetkel määratlemata pikkusega) pausi.

Hongmees ütles ...

Sa räägid endast! W mõte hajub igal juhul kui Sa selle asjaga isiklikult ei tegele. Ma ei räägi, et asendamatuid inimesi pole olemas, ei. Aga W on eelkõige Sinu projekt! Selliseid asju veavad valdkonna fännid. Lahkumisega saadad W hingusele. Ma ei taha öelda, et ära tee! Tahan, et Sa nimetaksid asju "õigete" nimedega ja ei tekitaks endas ega teistes illusioone nagu kõik on korras. Lugedes Sinu postitust võikski ju arvata, et W elu läheb edasi ja uute tegijate järjekord ootab ukse taga.

:)

Rainer ütles ...

Ma räägin jah sellest, et mina lõpetan tegevuse W-s, kas alatiseks või ajutiseks, seda näitab aeg. Aga mitte lühikeseks ajaks. Hajumise all pidasin silmas seda, et W tegevuspõhimõtted jms ei moonduks. Hajumata võib kõik tehtu jääda ka siis, kui tegevus peatub.
Ehkki vist enamik asju W-s olen vedanud mina, ei ole ma siiski üksi. Aitajaid on olnud palju ja liikmeidki on palju rohkem. Kas teised otsustavad jätkata W kaudu või muul viisil, see ei ole minu otsustada ja ette näha.
Ses mõttes ei ütle ma ei seda, et kõik on korras ega seda, et midagi hirmsat on nüüd lahti. Näis kuidas läheb :)

Hongmees ütles ...

"Ses mõttes ei ütle ma ei seda, et kõik on korras ega seda, et midagi hirmsat on nüüd lahti."

Kuidas Sa lahkujana saaksidki seda muudmoodi formuleerida.

Rainer ütles ...

Noh, ega ma ei oska jah kellegi teisena asja väga näha, aga tõepoolest - midagi hullu ma ei näe. Ega siis tehtud asjad kuhugi ära ei kao, paljud on tehtudki oma elu ise edasi elama.

Rainer ütles ...

Lisan veel, et ma tõepoolest ei tea ka, et kuidas edasi minna. Arvestades, et näiteks VK-l oli kohal ainult 13 Paide inimest (ma ei tea, kas kõik olidki vanalinnast), kui vähe võetakse osa vanalinna toetuseks loodud ettevõtmistest (sh toetused, nõustamine jms), siis mida teha edasi, kui need, kellest kõik sõltub, et huvitu? Mul ei ole edasist positiivset programmi, ehkki ma olen püüdnud sellega päris palju tegeleda. Kogutud teave ja mitmed ettevõetud asjadki jäävad alles ja kättesaadavaks. Las W idee jääb settima, ehk korjab selle üles keegi teine. Võibolla elab oma elu ise, võibolla tuleb mu juurde tagasi. Ma ei tea. Aga mõteteta jätkamisel pole ka mõtet. Lisaks muud varemmainitud asjd. Vähemalt mulle on nüüd distantsi vaja, et asju kõrvalt vaadata ja aru saada. Ja ma tean, et see võtab palju aega. Miskipärast on lihtsalt kukile tulnud ülepunnitamise hirm.

Juhan ütles ...

Eks Sul ole nüüd mõned aastad aega kõrvaltvaatajaks harjuda ning ideel uued inimesed üles korjata, kui peaks tekkima ka pinnast, kuhu juuri ajada. Eks osalemine ja kaasamine nõuavad rahval harjumist, et Weissensteinist tekkiks lõpuks igaühe Paide. Elagu Weissenstein!

Postita kommentaar